UNITATEA 1 COMUNICAREA LA LOCUL DE MUNCĂ

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară utilizării şi adaptării limbajului specific ocupaţiei de alpinist utilitar, în situaţii diverse şi participării constructive la discuţii pe teme profesionale în cadrul echipei de lucru.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Preia informaţii 1.1. Informaţiile preluate sunt relevante pentru activitatea desfăşurată.

1.2. Primirea de informaţii se realizează ori de câte ori este nevoie, pentru asigurarea desfăşurării activităţii.

1.3. Sursele de informare sunt identificate şi utilizate corect.

2. Transmite informaţii 2.1. Informaţiile solicitate sunt oferite prompt şi corect.

2.2. Informaţiile sunt transmise clar şi la obiect.

2.3. Informaţiile sunt transmise utilizând terminologia de specialitate.

3. Participă la dialoguri pe teme profesionale

3.1.Problemele profesionale sunt discutate şi rezolvate printr-o manieră acceptată de toţi membrii echipei.

3.2.Participarea la discuţii în grup se face cu respectarea opiniilor celorlalţi colegi.

3.3.Punctele de vedere proprii sunt exprimate clar, corect şi la obiect.

Gama de variabile

Surse de informaţii: instrucţiuni şi proceduri de lucru.

Metode de comunicare: comunicare verbală, scrisă, non verbală

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– tipuri de activităţi profesionale

– terminologia de specialitate

– metode şi tipuri de comunicare întâlnite la locul de muncă

La evaluare se va urmări:

– capacitatea de sintetizare a informaţiilor transmise

– capacitatea de identificare şi utilizare corectă a surselor de informaţii

– capacitatea de transmitere a informaţiilor solicitate cu utilizarea corectă a terminologiei specifice

– modul de adresare şi formulare a ideilor;

– claritatea cu care utilizează limbajul specific locului de muncă.

UNITATEA 2 EFECTUAREA MUNCII ÎN ECHIPĂ

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară lucrului ca membru al unei echipe şi participării la realizarea obiectivelor acesteia.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Identifică rolul şi sarcinile în cadrul echipei

1.1.Rolul şi sarcinile în cadrul echipei sunt identificate în corelaţie cu obiectivele de îndeplinit.

1.2.Atribuţiile specifice fiecărui membru al echipei sunt stabilite de comun acord, în funcţie de indicaţiile şefului direct.

1.3.Termenele de realizare a sarcinilor individuale sunt identificate în timp util în scopul încadrării în sarcinile echipei.

2. Efectuează munca în echipă

2.1.Sarcinile individuale sunt îndeplinite în conformitate cu obiectivul echipei.

2.2.Eventualele necorelări ale activităţii proprii cu activitatea celorlalţi membri ai echipei sunt soluţionate în timp util.

2.3.Sarcinile individuale în cadrul echipei se realizează cu seriozitate.

2.4.Sarcinile individuale sunt îndeplinite cu încadrarea în normele de lucru şi de timp prestabilite.

Gama de variabile

Membrii echipei: colegi, şeful de echipă

Ghid pentru evaluare

Sunt necesare cunoştinţe privind :

– componenţa echipei

– rolurile membrilor echipei

– obiectivul echipei;

– documentaţia lucrării şi normele specifice de lucru;

La evaluare se va urmări:

– capacitatea de integrare într-un colectiv şi de colaborare cu ceilalţi membri ai echipei

– capacitatea individuală de preluare şi executare a sarcinilor încredinţate, într-un interval de timp prestabilit, în corelare cu obiectivul general al echipei şi în strânsă legătură cu atribuţiile membrilor echipei.

UNITATEA 3 APLICAREA NPM şi NPSI

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară aplicării şi respectării NPM şi NPSI specifice locului de muncă.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Aplică NPM 1.1. Normele de protecţie a muncii sunt aplicate în conformitate cu specificul locului de muncă.

1.2. Normele de protecţie a muncii sunt respectate pe toată perioada de desfăşurare a activităţii.

1.3. Echipamentul de protecţie este complet, conform lucrărilor de executat.

1.4. Echipamentul de protecţie este întreţinut şi păstrat în conformitate cu procedura specifică locului de muncă.

1.5. Situaţiile periculoase sunt identificate şi raportate cu promptitudine persoanelor abilitate, conform reglementărilor de la locul de muncă.

2. Aplică normele NPSI 2.1. Normele de PSI sunt aplicate conform specificului locului de muncă.

2.2. Normele PSI sunt aplicate cu rigurozitate pe toată perioada de desfăşurare a activităţii.

2.3. Starea tehnică a echipamentelor de stingere a incendiilor este verificată periodic, în conformitate cu normele specifice.

2.4. Riscul de incendiu este identificat şi raportat cu promptitudine persoanelor cu răspundere în domeniu.

3. Aplică proceduri de urgenţă

3.1. Primul ajutor este acordat rapid şi corect în conformitate cu tipul accidentului produs.

3.2. Procedurile de urgenţă sunt aplicate rapid şi cu luciditate, în ordinea prestabilită prin reglementările interne, în funcţie de specificul locului de muncă.

3.3. Echipamentele de stingere a incendiilor sunt utilizate corect şi cu promptitudine, în funcţie de natura incendiului.

3.4. Evacuarea se face în conformitate cu planurile afişate la loc vizibil.

Gama de variabile

Echipament de protecţie a muncii: salopetă, echipament de protecţie a căilor respiratorii, protecţii pentru urechi, bocanci, ochelari de protecţie. Echipamentul de acces in coarda funcţionează în acelaşi timp si ca echipament individual de protecţie.

Norme de protecţia muncii şi pentru prevenirea şi stingerea incendiilor:

– Norme generale de protecţie a muncii;

– NSSM pentru lucrul la înălţime

Situaţii periculoase: scurt circuite, pericol de incendiu ne-electric, calamităţi naturale etc.

Echipamente pentru prevenirea şi stingerea incendiilor:

– hidranţi;

– stingătoare cu dioxid de carbon, spumă, pulbere etc.

Tipuri de accidente posibile:

– traume datorate suspendării îndelungate intr-o poziţie fixa

– accidente mecanice;

– accidente electrice.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare sunt:

– NPM şi NPSI generale

– NPM şi NPSI specifice locului de muncă

– Echipamentul de protecţie şi modul de întrebuinţare

– Caracteristicile toxice, inflamabile şi explozibile ale materialelor utilizate

– Materiale şi echipamente pentru stingere a incendiilor

– Proceduri de urgenţă în caz de incendii şi calamităţi naturale

– Măsuri de acordare a primului ajutor

La evaluare se va urmări:

– capacitatea de aplicare corectă a normelor de protecţie a muncii şi de prevenire şi stingere a incendiilor;

– capacitatea de aplicare promptă şi cu luciditate a procedurilor de urgenţă

– modul de respectare a NPM şi NPSI ;

– capacitatea de acordare a primului ajutor în caz de accident;

– capacitatea de decizie şi de reacţie în situaţii neprevăzute.

UNITATEA 4 ORGANIZAREA LOCULUI DE MUNCĂ

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară pentru organizarea locului de muncă, în vederea desfăşurării activităţii în bune condiţii..

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Evaluează factorii de risc 1.1. Factorii de risc sunt evaluaţi corect, la începutul fiecărei lucrări.

1.2. Evaluarea factorilor de risc se face ţinând cont de condiţiile climaterice.

1.3. Evaluarea factorilor de risc se face cu răbdare, ţinând cont de caracteristicile zonei de lucru.

2. Asigură zona de lucru

2.1. Zona de lucru este asigurată în totalitate, ori de câte ori este nevoie.

2.2. Zona de lucru este asigurată prin luarea tuturor măsurilor de siguranţă.

2.3. Reducerea la un nivel acceptabil a factorilor de risc se face în vederea asigurării unor condiţii optime de lucru .

2.4. Delimitarea zonei de lucru se face folosind materialele adecvate de semnalizare.

3. Stabileşte condiţiile de desfăşurare a activităţii

3.1. Condiţiile de desfăşurare a activităţii sunt stabilite cu profesionalism în vederea stabilirii măsurilor de protecţie.

3.2. Stabilirea condiţiilor de desfăşurare a activităţii se face acoperind toate situaţiile neprevăzute ce pot apărea.

3.3. Condiţiile de desfăşurare a activităţii sunt stabilite de comun acord cu toţi factorii implicaţi.

3.4. Condiţiile de desfăşurare a activităţii sunt stabilite cu discernământ de persoanele abilitate.

Gama de variabile

Factori de risc: cădere de la înălţime, zgomot, acces public la corzi şi ancoraje, situaţii de pendulare, lumină disponibilă, muchii tăioase, lucru cu personal fără experienţă, terţi care lucrează dedesubt, puncte de ancorare slabe/deficitare, ţevi fierbinţi, materiale inflamabile, scântei.

Caracteristicile zonei de lucru: mediu petrolier, mediu închis, întunecos, umed

Materiale de semnalizare: benzi reflectorizante, panouri de avertizare/ semnalizare.

Situaţii neprevăzute: necesitatea unui paznic, factori externi care pot perturba desfăşurarea

activităţii, defecţiuni ale echipamentelor sau utilajelor, factori climaterici.

Persoane abilitate în stabilirea condiţiilor de lucru: seful de echipa sau locţiitorul acestuia.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– cunoştinţe juridice

– norme PSI şi PM

La evaluare se va urmări:

– minuţiozitatea cu care evaluează factorii de risc

– vigilenţa cu care asigură zona de lucru

– conştiinciozitate în antrenarea tuturor factorilor implicaţi

– atenţia cu care observă caracteristicile zonei de lucru

UNITATEA 5 COMPLETAREA ŞI GESTIONAREA DOCUMENTELOR

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară completării documentelor în mod adecvat tipului de activitate desfăşurată.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Identifică datele de completare a documentelor

1.1. Datele de completat sunt identificate în funcţie de obiectivul urmărit.

1.2. Identificarea datelor se face cu atenţie şi în totalitate.

1.3. Datele de completat sunt identificate în funcţie de sarcinile de serviciu.

2. Alege tipul de documente

2.1. Tipul de document este ales în funcţie de natura activităţii desfăşurate.

2.2. Alegerea tipului de document se face cu atenţie, respectând prevederile legislative.

2.3. Tipul de document este ales ţinând cont de normele companiei.

3. Completează documente

3.1. Documentele sunt completate lizibil cu toate datele necesare.

3.2. Completarea documentelor se face în scopul asigurării fluxului informaţional.

3.3. Documentele sunt completate atent, ori de câte ori este nevoie.

Gama de variabile

Tipuri de documente: procedura de lucru, proces verbal de protecţia muncii, permis de lucru, raport de lucrare, proces verbal de recepţie calitativă intermediară, proces verbal de recepţie calitativă la finalul lucrării, decizie şef lucrare, fişă de ridicat sau restituit materiale, fişă de inspecţie (pentru persoanele care efectuează examinarea periodică a echipamentului), etc.

Date de completat: perioada de lucru, cantităţi de materiale folosite, conformitatea sau neconformitatea lucrării cu cerinţele beneficiarului, caracteristici tehnice ale echipamentului, prevederi contractuale, etc.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– tipuri de documente

– modul de completare al documentelor

– norme interne privind traseul documentelor

La evaluare se va urmări:

– atenţia cu care completează documente

– exactitatea datelor.

UNITATEA 6 ECHIPAREA CORZILOR

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară lucrătorului în coardă de a echipa corzile în mod corespunzător desfăşurării activităţilor.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1.Identifică echipamentele

1.1. Echipamentele sunt identificate în funcţie de tipul lucrării de executat.

1.2. Identificarea echipamentelor se face în concordanţă cu locul de desfăşurare a activităţii.

1.3. Echipamentele sunt identificate în funcţie de tipul corzilor ce vor fi folosite.

2. Echipează corzile

2.1. Corzile sunt echipate conform instrucţiunilor de lucru.

2.2. Corzile sunt echipate cu toate echipamentele necesare lucrării de executat.

2.3. Echiparea corzilor se face în funcţie de condiţiile climaterice.

2.4. Aplicarea echipamentului pe corzi se face cu respectarea NPM specifice.

Gama de variabile

Echipamente pentru corzi: paw, rigger, manşon pentru protecţia corzii, roll module, set caterpillar, swivel.

Tipuri de corzi în funcţie de capacitatea de a amortiza şocurile: corzi dinamice, corzi statodinamice cu diametrul de 10-11,5mm şi cu diametrul mai mare de 11,5mm.

Condiţii climaterice: ploaie, vânt puternic, temperaturi foarte scăzute sau foarte ridicate.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele se referă la:

– tipuri de echipamente şi accesorii

– modul de echipare al corzii

– modul de folosire al echipamentelor şi accesoriilor

La evaluare se va urmări:

– capacitatea de identificare corectă a echipamentelor

– capacitatea de identificare a tipului de coardă

– acurateţea în stabilirea accesoriilor necesare echipării corzilor

UNITATEA 7 EXECUTAREA NODURILOR

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară executării nodurilor, folosind tehnicile adecvate fiecărui tip de nod.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Identifică tipul de nod

1.1. Tipul de nod este identificat în corelaţie cu tipul operaţiei de executat.

1.2. Tipul de nod este identificat ţinând cont de tipul corzii pe care se efectuează nodul.

1.3. Tipul de nod este identificat în funcţie de greutatea susţinută de coardă.

1.4. Identificarea tipului de nod se face cu atenţie ori de câte ori este nevoie.

2. Execută nodul

2.1. Nodul este efectuat respectând regulile de execuţie a nodurilor.

2.2. Nodul este executat corect, pentru a preîntâmpina desfacerea legăturii.

2.3. Executarea nodului se face cu atenţie, ţinând cont de situaţia in care este folosit.

Gama de variabile

Tipuri de noduri: de legare în coardă, de ancorare, de legare a două corzi, de frânare, care pot fi lărgite, de oprire pe o coarda scurta.

Reguli de executare a nodurilor:

– uşor de recunoscut

– aranjat

– strâns

Situaţii care necesită executarea de noduri: echipare de ancoraje, ataşarea alpinistului utilitar la sistemul de corzi, ridicarea de sarcini, porţiuni de coarda deteriorate,

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– tipuri de noduri

– reguli de executare a nodurilor

La evaluare se va urmări:

– operativitatea cu care identifică tipul de nod necesar

– îndemânarea cu care execută nodul

– atenţia cu care identifică tipul de coardă

– corectitudinea cu care execută nodul

UNITATEA 8 EXECUTAREA MANEVRELOR DE COARDĂ

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară pentru executarea manevrelor de coardă in scopul accesului la punctul de lucru si efectuării lucrării.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Montează amarajele

1.1. Montarea amarajelor se face cu atenţie, ţinând cont de caracteristicile suprafeţei.

1.2. Montarea amarajelor se face la începutul fiecărei zile de lucru.

1.3. Amarajele sunt montate cu profesionalism, conform instrucţiunilor de lucru.

1.4. Amarajele sunt montate ţinând cont de complexitatea lucrării.

1.5. Materialele adecvate montării amarajelor sunt folosite cu discernământ.

1.6. Amarajele sunt montate cu atenţie şi vigilenţă .

2. Execută manevre simple

2.1. Manevrele simple sunt executate, respectând paşii corespunzători acestui tip de manevră.

2.2. Manevrele simple sunt executate cu profesionalism, pe tot parcursul desfăşurării activităţii.

2.3. Executarea manevrelor simple se face în funcţie de tipul lucrării de efectuat.

2.4. Executarea manevrelor simple se face cu respectarea NPM.

3. Execută manevre complexe

3.1. Manevrele complexe sunt executate cu atenţie numai de personalul instruit corespunzător .

3.2. Manevrele complexe sunt executate luând în calcul factorul de cădere.

3.3. Paşii specifici manevrelor complexe sunt executaţi în funcţie de complexitatea lucrării.

3.4. Executarea manevrelor complexe se face cu respectarea NPM.

Gama de variabile

Amarajul este un punct de rezistenta al structurii care permite ancorarea corzii în vederea

susţinerii sarcinilor.

Materiale necesare montării amarajelor: bolturi, pitoane, carabiniere, bucle, coarda

Manevre simple: urcare, coborâre, trecerea din urcare in coborâre si invers, devieri, fracţionări, trecere peste noduri, transfer de corzi.

Manevre complexe: scripeţi, tiroliene

Paşii importanţi în executarea manevrelor simple: montarea stopului pe coarda înaintea scoaterii croll-ului, scoaterea croll-ului înaintea scoaterii blocatorului cu mâner.

Paşii importanţi în executarea manevrelor complexe: identificarea locului de coborâre/ ridicare

a sarcinii in vederea ancorării scripetelui/ tirolienei înainte de montarea corzilor în amaraje.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– instrucţiuni de lucru în coardă

– NPM specifice lucrului la înălţime

– tehnici de acces în coardă

– caracteristicile corzilor

La evaluare se va urmări:

– îndemânarea şi precizia în montarea amarajelor

– acurateţea, corectitudinea şi rigurozitatea cu care execută manevrele simple şi complexe

– spiritul de observaţie, atenţia şi responsabilitatea cu care verifică suprafaţa pe care va monta amarajele

UNITATEA 9 COORDONAREA ACTIVITĂŢILOR

Descriere

Unitatea se referă la competenţa necesară coordonării activităţilor desfăşurate de membrii echipei .

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Stabileşte responsabilităţile în cadrul echipei

1.1. Responsabilităţile în cadrul echipei sunt stabilite în corelaţie cu rolul atribuit fiecărui membru.

1.2. Stabilirea responsabilităţilor se face la începutul fiecărei lucrări.

1.3. Stabilirea responsabilităţilor se face în funcţie de nivelul de pregătire al fiecărui membru.

2. Coordonează echipa

2.1. Sprijinul de specialitate este acordat cu răbdare ori de câte ori este solicitat.

2.2. Membrii echipei sunt susţinuţi în egală măsură în timpul desfăşurării lucrărilor.

2.3. Echipa este coordonată pe tot parcursul desfăşurării activităţii.

2.4. Echipa este coordonată astfel încât să efectueze lucrarea în termenul stabilit.

2.5. Coordonarea echipei se face în vederea atingerii obiectivelor.

Gama de variabile

Unitatea se aplică lucrătorilor în coardă delegat

– nivelul de pregătire al membrilor echipei: în funcţie de experienţa acumulata

– sprijinul de specialitate constă în îndrumări de execuţie

– responsabilităţi în cadrul echipei: supraveghere, coordonare, execuţie

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– legislaţie

– tehnici de lucru

– tehnici avansate de salvare

– capacitatea de lucru a fiecărui membru al echipei

La evaluare se va urmări:

– tenacitatea cu care urmăreşte atingerea obiectivelor

– atenţia cu care urmăreşte toţi membrii echipei pe parcursul desfăşurării activităţilor

– abilitatea în negocierea conflictelor

– promptitudinea în rezolvarea situaţiilor neprevăzute

– capacitatea de a-şi argumenta propriile păreri

UNITATEA 10 ÎNTREŢINEREA ECHIPAMENTULUI

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară pentru efectuarea operaţiilor de menţinere a funcţionalităţii echipamentelor necesare.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Verifică starea echipamentului

1.1. Echipamentele sunt verificate zilnic, la începutul şi la sfârşitul programului de lucru, din punct de vedere al integrităţii şi al funcţionalităţii.

1.2. Starea de funcţionare a echipamentelor este verificată pentru determinarea conformităţii parametrilor funcţionali cu valoarea parametrilor nominali înscrisă în documentaţia tehnică.

1.3. Echipamentul este verificat cu minuţiozitate în vederea evitării accidentelor.

1.4. În cazul apariţiei semnelor de uzură, componentele sunt selecţionate cu discernământ, în vederea casării sau înlocuirii lor .

2. Aplică procedurile de întreţinere 2.1. Procedurile de întreţinere sunt aplicate cu rigurozitate, în funcţie de tipul echipamentului.

2.2. Aplicarea procedurilor de întreţinere se face în funcţie de perioada de solicitare a echipamentului.

2.3. Curăţenia tuturor echipamentelor este păstrată în permanenţă, prin folosirea unor materiale, echipamente şi substanţe specifice.

2.4. Procedurile de întreţinere sunt aplicate ţinând cont de instrucţiunile din fişa postului.

3. Informează asupra neconformităţilor

3.1. Informarea asupra neconformităţilor se realizează cu promptitudine, pentru remedierea sau înlocuirea acestora.

3.2. Defectarea echipamentelor este raportată persoanelor abilitate.

3.3. Informarea privind neconformităţile este clară, la obiect, fiind menţionate toate elementele relevante.

Gama de variabile:

Tipuri de echipament:

– pentru corzi: Paw, rigger, manşon pentru protecţia cirzii, roll module, set caterpillar, swivel, role;

– echipament individual: casca, ham, zelb, croll, vesta, blocator, stop, shunt, carabinieră, scăriţă, coardă statică şi dinamică, salopetă, bocanci.

Proceduri de întreţinere: curăţare, spălare, uscare la temperatura corespunzătoare, ungere.

Neconformităţi: tăieturi sau uzuri ale corzilor, deformări sau tociri ale articolelor metalice, etc.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele se referă la:

– gradul de uzura al echipamentului

– procedurile de întreţinere a echipamentului

– datele din fişa tehnică a echipamentului

La evaluare se va urmări:

– rigurozitatea, seriozitatea vigilenţa şi responsabilitatea cu care asigură şi menţine funcţionalitatea şi curăţenia echipamentului

– conştiinciozitatea şi corectitudinea cu care verifica si întreţine echipamentul

– promptitudinea cu care anunţă orice neconformitate dificil de soluţionat.

UNITATEA 11 APLICĂ METODE DE SALVARE

Descriere

Unitatea descrie competenţa necesară efectuării tuturor metodelor de salvare în mod adecvat situaţiei.

Elemente de competenţă Criterii de realizare

1. Evaluează complexitatea situaţiei

1.1. Complexitatea situaţiei este evaluată având în vedere starea fizică a lucrătorului.

1.2. Complexitatea situaţiei este evaluată ţinând cont de poziţia în care se află lucrătorul.

1.3. Evaluarea complexităţii situaţiei se face ţinând cont de caracteristicile locului de desfăşurare a salvării.

2. Aplică metode de salvare din coardă

2.1. Metodele de salvare din coardă sunt aplicate cu operativitate şi profesionalism

2.2. .Metodele de salvare din coardă sunt aplicate in funcţie de tipul accidentului

2.3. Metodele de salvare din coardă sunt aplicate ţinând cont de poziţia victimei.

2.4. Metodele de salvare din coardă sunt aplicate asigurând confortul si integritatea victimei.

Gama de variabile

Metode de salvare din coardă: simple: salvare din coborâre

Complexe: salvare din: devieri, fracţionări, transfer de corzi, trecere peste, noduri căţărare artificiala, tiroliene, scripeţi.

Ghid pentru evaluare

Cunoştinţele necesare se referă la:

– tipuri de salvări din coardă

– modul de efectuare a salvărilor din coardă

– cunoştinţe de prim ajutor –

La evaluare se va urmări:

– eficienta cu care acţionează.

– codul în care aplică metodele de salvare din coardă

– capacitatea de a evalua complexitatea unei situaţii ce presupune salvare din coardă

Iniţiator de proiect : – S.C. SOLO S.R.L. BRAŞOV

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*